מהר הזיתים אל הכותל

מהר הזיתים אל הכותל המערבי-
המלצת מסלול של אורי אוחיון, מדריך בוגר במרכז סיור ולימוד עיר דוד – ירושלים הקדומה.

לרגל ימי בין-המצרים הקרבים, מסלול במקום הכי מתגעגע של ירושלים, מומלץ במיוחד לשעות אחר הצהרים, כשהעיר עוטפת אור. מורדות הר הזיתים, המקום מאובטח על ידי המשטרה הצמודה וניתן להגיע ולסייר בבטחה.

נקודת התחלה: חניון מלון שבע הקשתות – מצפה רחבעם. ניתן להגיע ברכב פרטי (יש חניה), או בקו 84 (יוצא בערך פעם בשעה מגבעת התחמושת).
נקודת סיום: שער האשפות. אפשר לקחת משם אוטובוס בקלות, או להמשיך משם לכותל, לעיר דוד או לעיר העתיקה.
רמת קושי: המסלול קצר מאוד, אבל התוואי מאתגר: ירידה תלולה לאורך רוב המסלול (כביש או מדרגות), ובסוף טיפוס של כ200 מדרגות..

מתחילים את המסלול בתצפית קסומה מאין כמוה מפסגת הר הזיתים, ההר אשר מקדם (=ממזרח לעיר). ההר הכי גבוה באגן ההיסטורי של ירושלים (כ820 מטר גובה), בולט במיוחד אל מול ההר הנמוך ביותר – הר הבית, המשתרע תחתינו כעל כף היד. הר הזיתים היה מקום השתחווייתו של דוד עוד בטרם נבחר הר הבית להיות המקום אשר בחר ה', דווקא בגלל היותו הנמוך ביותר – 'בין כתפיו שכן'. משמאל (מדרום) להר הבית ניתן להבחין בגבעת עיר דוד היורדת לה עוד יותר נמוך ממנו, עליה שכנה העיר ירושלים הקדומה, ואפשר לראות כיצד "ירושלים הרים סביב לה" : מדרום רכס ארמון הנציב, ממזרח אנחנו, על הר הזיתים, ממערב ומצפון העיר העתיקה של ימינו, מוקפת בחומותיו החדשות (יחסית) של סולימאן המפואר - בנות 500 שנה.

לאורך דורות זכור הר הזיתים כמקום ממנו השקיפו לעבר ירושלים. למעשה זהו אולי הר הצופים המתואר בסיפורי חז"ל (אם כי היום נהוג לקרוא כך לחלק הצפוני יותר של הרכס, איזור האוניברסיטה). בעודנו צופים אל העיר, ניזכר בסיפור על החכמים הקורעים בגדיהם מהר הצופים אל מול המקדש החרב, ועל ר' עקיבא המצחק אל מול השועלים היוצאים מקודש הקודשים (אשר היה במקום כיפת הסלע) – ומצפה לילדים וילדות שישחקו ברחובות ירושלים.
קחו לכם דקה או שתיים לנשום קצת מאויר-הרים-צלול-כיין, מעל פסגת 'הר הצופים'.

הר הזיתים הוא גם המקום בו שרתה השכינה לאחר חורבן הבית, ממנו עלתה למרום, ודרכו היא עתידה לשוב. באחרית הימים, ניבא זכריה, ההר ייבקע לשתיים, ונהר שייצא מהמקדש יזרום דרכו עד ים המלח. סיפורים על תחיית המתים שתחל בהר הזיתים סופרו לאורך מאות שנים ונתנו למקום את ההילה שלו. יהודי ירושלים, ואף יהודים שנפטרו בגלות, ציוו לקברם בהר הזיתים, פניהם אל מקום המקדש, מוכנים לעמוד לקץ הימין. היותו של ההר בעל מסלע קירטוני (נוח לחציבה ולא למגורים), הפכו את ההר למקום קבורה אידיאלי כבר לפני כ4000 שנה! דרך ימי הבית הראשון והשני, זהו בית הקברות העתיק ביותר בעולם שעדיין קוברים בו!

נעבור בדרכנו בצמוד לגבולו הצפוני של בית הקברות בלי להיכנס אליו. נלך לאורך המצפה לכיוון שממנו הגענו, ולאחר כ50 מטר נגיע למדרגות היורדות, עוברות ליד 'קברי הנביאים' חגי ומלאכי (או אולי מערות קבורה נוצריות ומאוחרות), ונמשיך בכביש היורד בתלילות. משמאלנו קבר האחים של נופלי וגיבורי הרובע היהודי בתש"ח, ולאחר מכן חלקת הנביאים, בה קבורים כמה וכמה ממנהיגיה הרוחניים של הציונות הדתית: הראי"ה קוק ואשתו, בנו הרצי"ה, הרב הנזיר, חתנו הרב גורן ואשתו, בנו הרב שאר ישוב, הרב אברהם שפירא, ועוד רבים ומכובדים. בבית הקברות היהודי העתיק בהר הזיתים קבורים מעל 110,000 יהודים ואפשר לבקר בכמה מהם, נציין את המוכרים והקרובים מביניהם.

קצת אחרי חלקת ה'נביאים', בחלק התלול של הכביש, ישנה כנסיה בולטת עם גג אפור. זוהי כנסיית דומינוס פלאביט – האדון הבוכה. מכאן, לפי המסורת הנוצרית, ניבא ישו על חורבן המקדש – אולם אולי יש במיקום זה גם שימור של מסורת פולחן יהודית קדומה יותר.

ניתן להיכנס לחצר הכנסייה בין 8:00 ל17:00 (ללא נשק ובלבוש הולם. השעות גמישות ונתונות להפסקת הצהרים שהשומר לוקח לשיקול דעתו..). מיד לאחר הכניסה, מצד ימין, ניתן לראות מערות קבורה יפיפיות מתקופת הבית השני, ובתוכן גלוסקמאות שהשתמרו בצורה נהדרת, על חלקן יש סימנים ואותיות. אלה קברים יהודיים מימי הבית השני! גלוסקמאות אלו הינן קופסאות אליהן מועברות עצמות המת לאחר שנה, ביום שמסמל מנוחה ואנחת רווחה – המת 'נינוח מן הדין'. מסתבר שגם בימי הבית השני המקום הזה היה בית קברות – ובתוך בית הקברות הטמא, מקום הטהרה!

השבת נקרא את פרשת הפרה האדומה – שהאפר שמכינים ממנה מטהר את הטמאים, אך באופן מפתיע ופרדוכסלי - מטמא את מי שנוגע בו. את הפרה האדומה היו מכינים אחת לכמה עשרות או מאות שנים, ''אל נכח פני אוהל מועד', כלומר: ממש מול פתח קודש הקודשים. המיקום המדוייק הזה, נמצא ממש בחצר הכנסייה, בפינה הרחוקה והתחתונה (צפון-מערבית). ניתן לראות שם גת עם פסיפס, עתיקה (אך לא כימי המקדש), ומספר פתחים ברצפה הסובבת אותנו, מספרים לנו על בור מים ענק השוכן מתחת כל החצר שלמרגלותינו. הדבר מתאים למסופר במשנה על מיקום הכנת אפר הפרה בתוך גת, שמתחתיה יש חלל תת-קרקעי, החוצץ בפני הטומאה (למקרה שיש מתחתיו קבר). הר הזיתים, כהרגלו, מאחד הפכים: טומאה וטהרה, חיים ומוות, גבוה ונמוך, ואף הגבול בין מדבר ומזרע.

 (במסלול אין כניסה אל בית הקברות).

נחזור לירידה, משמאלנו חלקה העליון של החלקה הספרדית, ובו קבור גיס הבעש"ט, ר' גרשון מקיטוב. נחצה את הכביש, נפנה ימינה ונתרענן במרכז המידע הר הזיתים (שהוא גם קיוסק וגם שירותים). נרד במדרגות הצמודות לחלקה הספרדית בה קבורים הרש"ש, האור-החיים הקדוש (שההילולה שלו בט"ו תמוז), ר' מנחם מנדל משקלוב, הפרי חדש, ועוד.

נמשיך עם השביל, מימיננו אוהל בדואי בחסות מרכז עיר דוד, לרווחת המסיירים, בו ניתן לנוח ולהנות מן הנוף בואדי. משמאלנו מונומנט קבורה אדיר ויפיפייה מתקופת סוף הבית השני (מכונה בטעות יד אבשלום). ניתן להמשיך ולבקר בתוך מערות הקבורה שלפנינו – קבר 'בני חזיר' – משפחת לויים חשובה שעלתה לארץ בימי שיבת ציון, ולהתרשם מהחציבה המפוארת של מה שמכונה 'קבר זכריה'. עשירי העם בתקופת הבית השני ניסו להנציח את כוחם ועושרם על ידי מצבות פאר (המכונות בעברית של אז 'נפש'). אך חז"ל אינם רואים זאת בעין יפה, רבן שמעון בן גמליאל אמר אז: "אין עושין נפשות לצדיקים – דבריהם הם זכרונם".

אנחנו למעשה בקידרון, הנחל-האכזב המפריד בין הר הזיתים והר הבית. המקום ששימש גבול טבעי של ירושלים לאורך אלפי שנים, ולפעמים גם המזבלה.. או להבדיל, בית הקברות. מכאן החלק המאתגר.. העלייה במדרגות חזרה אל 'הצד המואר של הירח'. בהגיענו אל הכביש נמשיך איתו שמאלה עד שהוא יביא אותנו אל תחנות האוטובוס של שער האשפות והכניסה אל הכותל המערבי.
לשנה הבאה בירושלים הבנויה!

המסלול מותר לכוהנים.

צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים ויצירת קשר השאירו פרטים טלפון: 08-6630030 | כתובת: רח' המלאכה 7, בית כסלו, אזור תעשיה צפוני, לוד